Logo Kurier Iławski

Pierwsza strona
INFORMACJE
Opinie
Kurier Zdrowia i Urody
Papierosy
CENNIK MODUŁOWY
Ogłoszenia drobne
Ogłoszenia modułowe
Stopka
Wyszukiwarka
FORUM

INFORMACJE
20 lat Warmii i Mazur w Unii Europejskiej. Co nam się udało?
Koalicja ognia i wody
Zwycięzcy drugiej tury
Jak trwoga to do... piwnicy
Nie daj się oszukać!
Zbudują wojskowy radar radiolokacyjny
Pierwsza taka operacja
Do studzienki mógł wpaść człowiek!
Jakie komitety wystartują w wyborach?
Wilki rozszarpały psy domowe na oczach dziecka
Radna Ewa Jackowska: Czuję się oszukana!
Leczyła duszę i ciało. Anna Betley-Duda
Urodziła na klatce schodowej
Film „Na żelaznej drodze: 150 lat kolejowej Iławy”
Strajk w markecie Kaufland
Atak wilka na dzieci
Historyczne nominacje rządowe dla naszych z regionu
Budowa zabrała młode życie
Szokujący incydent w Szkole Podstawowej nr 1
Burmistrz jednak podnosi podatki
Więcej...

INFORMACJE

2011-08-10

Iława pozostanie bez nowych wiaduktów PKP


Linia kolejowa między Warszawą a Gdynią będzie modernizowana. Również nasz region czekają wielkie przebudowy. Epokowe modernizacje ominą jednak same miasto Iławę. Podczas gdy w okolicznych nawet wsiach (!) budowane będą drogowe wiadukty, w stolicy powiatu pozostaną po staremu... szlabany. Jak to możliwe?


GMINA WIEJSKA IŁAWA:
KOLEJOWE REWOLUCJE

W odróżnieniu od miasta, najwięcej zmian będzie na obszarze gminy wiejskiej Iława.

– Negocjacje między nami a koleją trwały osiem miesięcy – mówi Krzysztof Harmaciński, wójt gminy Iława. – Przedstawiciele kolei mówili, że jestem upierdliwy, ale nie chciałem odpuścić spraw, które będą miały tak znaczący wpływ na życie mieszkańców.

W SMOLNIKACH dotychczas nie było możliwości przejechania samochodem przez tory – było tylko przejście dla pieszych. Po modernizacji powstanie tam tunel dla samochodów i przejście dla pieszych górą. Dzięki temu będzie można przejechać tamtędy do Katarzynek.

– Prawdziwa rewolucja będzie jednak w ZĄBROWIE – zapowiada wójt. – Perony, na których będą wysiadali pasażerowie, będą w zupełnie innym miejscu niż teraz: koło przedszkola.

Przejazd kolejowy koło tegoż przedszkola zostanie zastąpiony wiaduktem.

– Zmieni się również organizacja ruchu w samym Ząbrowie – dodaje wójt. – Koło cmentarza powstanie minirondo i chodniki dla bezpieczeństwa pieszych.

Natomiast przejazd koło kościoła będzie zlikwidowany. Ruch zostanie przeniesiony na wiadukt koło przedszkola.

Z drugiej jednak strony w obrębie Ząbrowa na drogach gruntowych powstaną dwa wiadukty – małe, ale umożliwiające przejazd nie tylko aut, ale i pojazdów rolniczych.

– Wszystko po to, by rolnicy nie musieli nadrabiać kilometrów przy dojazdach do pól – mówi Harmaciński. – Stary wiadukt w NEJDYKACH pozostanie, ale będzie modernizowany.

Na drodze gruntowej w KAMIONCE, prowadzącej w stronę STRADOMNA, również powstanie wiadukt.


MIASTO IŁAWA:
NIE WIEDZĄ, CO MAJĄ?

Rewolucja w gminie nie przekłada się na centrum Iławy, gdzie ruch samochodowy jest o wiele większy.

Wyczekiwany wiadukt na ulicy Wyszyńskiego, która znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 536 z Sampławy, o który radni nie raz wypytywali burmistrza, nie powstanie w trakcie realizacji wielkiej, kolejowej inwestycji. Nie będzie nawet zaproponowanego przez kolej tunelu dla pieszych!!!

– Polskie Linie Kolejowe proponowały budowę przejścia dla pieszych pod torami – informuje Łukasz Derylak z zespołu prasowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. – Zarządca drogi oraz burmistrz Iławy negatywnie ocenili budowę tunelu dla pieszych pod torami obok istniejącego obecnie przejazdu kolejowego. W związku z powyższym nie zostanie zbudowane to przejście.

Podziemny tunel przynajmniej w połowie rozwiązałby problem mieszkańców, którzy np. wracając z białego kościoła, muszą czekać na otwarcie szlabanów, gdy przejazd jest zamknięty. Zapytaliśmy burmistrza o powody jego niechęci dla tunelu. Okazuje się, że zadziałała tu filozofia „wszystko albo nic”.

– Naszym zdaniem jedynie wiadukt może zapewnić płynność ruchu – twierdzi burmistrz Włodzimierz Ptasznik. – Wybudowanie podziemnego przejścia pod torami wyłącznie dla pieszych nie rozwiązuje problemu.

Jak wylicza Tomasz Radzikowski z Zarządu Dróg Wojewódzkich, przejazd na ulicy Wyszyńskiego jest wyłączony z ruchu przez ponad 12 godzin na dobę! ZDW występował o budowę nadziemnego wiaduktu drogowego. Bezskutecznie.

Kolej sprawdzała możliwości przebudowy tego skrzyżowania. Wyniki były jednak mało optymistyczne.

– Analiza wykazała, że nie ma uzasadnienia ekonomicznego ani technicznego dla budowy wiaduktu drogowego lub tunelu drogowego w miejsce istniejącego przejazdu kolejowego – informuje Derylak z PLK.

Zdaniem kolei, wiadukt drogowy wynosiłby ruch pieszy i samochodowy na około 10 m ponad teren, przysłaniając częściowo przyległą zabudowę, w tym kościół. Konstrukcja obiektu sięgałaby wysokości II-III piętra, co w przypadku jazdy ciężkich pojazdów znacznie pogorszyłoby komfort mieszkańców pobliskich zabudowań.

– Budowa tunelu drogowego spowodowałaby odcięcie sąsiadujących obszarów przemysłowych, ponadto zaistniałaby konieczność budowy ulic komunikujących nowe rejony miasta – dodaje Derylak. – Utrudniony zostałby dojazd do kościoła i centrum. Tunel jednocześnie podzieliłby na dwie części znaczny obszar miasta, stanowiąc barierę blokującą mieszkańcom możliwość sprawnego przemieszczania się. Dodatkowym utrudnieniem byłby ogromny zakres przebudowy sieci podziemnych przebiegających w tym rejonie.

* * *

O zgrozo także na przejeździe kolejowym na wylocie z Iławy do Kisielic (w ciągu krajowej 16-tki) pozostaną szlabany!

– To sprawa gminy wiejskiej – komentuje burmistrz Ptasznik.

Wójt jednak powiedział, że przejazd ten leży na terenie miasta.

– Przejazd leży na terenie miasta, a nie gminy wiejskiej – twierdzi z kolei wójt Harmaciński. – Kolej w ogóle tego z nami nie uzgadniała.

Łukasz Derylak z PLK potwierdza słowa wójta. Jak nam napisał, w sprawie tego przejazdu prowadzono rozmowy z Urzędem Miasta Iławy oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Osobiście poszliśmy do burmistrza z zebraną dokumentacją, by wyjaśnić ten wątek, jednak burmistrz nie chciał z nami rozmawiać, mimo że był w swoim gabinecie. Przez sekretarkę poprosił o przesłanie pytań mailem. Tak też zrobiliśmy.

Pisemną odpowiedź otrzymaliśmy jednak nie od Ptasznika, a od Romana Radtke z wydziału planowania inwestycji i monitoringu urzędu miasta. Oto ona w całości:

„W odpowiedzi na pytanie dotyczące wyjaśnienia, w jakich granicach administracyjnych zlokalizowane jest jednopoziomowe skrzyżowanie drogi krajowej nr 16 (kierunek Iława-Stradomno, będącej we władaniu GDDKiA Oddział Olsztyn) z torami kolejowymi (relacji Warszawa-Gdańsk) informuję, że skrzyżowanie to nie leży w granicach administracyjnych gminy miejskiej Iława. Jednocześnie informuję, że burmistrz miasta nie prowadził rozmów z PKP na temat modernizacji tego przejazdu”.

Efekt jest taki: wójtowi udało się wynegocjować budowę wiaduktów nawet na gruntowych drogach, a na krajowej 16-tce zostaną szlabany! Warto dodać, że to najlepsza droga, która prowadzi z Iławy w kierunku Stradomna i dalej Jędrychowa czy Kisielic i zamknięty przejazd stanowi problem nie tylko dla zwykłego ruchu drogowego, ale też dla pojazdów uprzywilejowanych, takich jak karetki pogotowia czy wozy strażackie.

Ostatnio głośno było o sytuacji, która miała miejsce koło Braniewa, gdzie karetka czekała na zamkniętym przejeździe, a we wsi oddalonej o kilka kilometrów umierało dziecko przygniecione bramką do piłki nożnej.


GMINA LUBAWA

– W Rakowicach na drodze krajowej nr „15” będzie wiadukt drogowy z funkcją przejścia dla zwierząt – informuje nas Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.


GMINA SUSZ

W REDAKACH i SUSZU (wyjazd na Kisielice) również powstaną wiadukty drogowe. Drugi suski przejazd – koło koszar – zostanie zlikwidowany, a na trasę w kierunku Jawt kierowcy będą jeździć nową drogą-łącznikiem od wylotu na Kisielice.

NATALIA ŻURALSKA


Od redakcji:
• wszystkie wypowiedzi burmistrza Iławy Włodzimierza Ptasznika i osób mu podległych, jak również PKP PLK S.A. otrzymaliśmy na piśmie
• co o braku „kolejowej rewolucji” w Iławie sądzą sami mieszkańcy, czytaj w sondzie



Kto by się spodziewał, że w Smolnikach
powstanie tunel podziemny, dzięki któremu
mieszkańcy będą mogli dojechać m.in. do Katarzynek




Na trasie Iława-Stradomno (krajowa 16-tka)
szlabany – a więc i kolejki aut, sięgające czasem
aż do ronda na ul. Sienkiewicza w Iławie – pozostaną!




Wiadukt kolejowy w Nejdykach pozostanie,
ale będzie zmodernizowany




W Rakowicach na krajowej 15-tce
będzie budowany wiadukt drogowy




W Redakach przejazd ze szlabanami
zostanie zastąpiony wiaduktem




Nawet na tej gruntowej drodze w Kamionce
powstanie wiadukt




W Ząbrowie koło przedszkola zostanie
wybudowany wiadukt. Powstaną tam też nowe perony




Przejazd w Ząbrowie w pobliżu kościoła
zostanie zlikwidowany





Na tych drogach gruntowych w Ząbrowie
powstaną dwa wiadukty, by rolnicy mieli
dobry dojazd do pól



– Negocjacje między gminą a koleją w sprawie
przebudowy przejazdów trwały osiem miesięcy

– wspomina Krzysztof Harmaciński, wójt gminy Iława




Przy przejeździe na ulicy Wyszyńskiego
w centrum Iławy zawsze czeka dużo ludzi. Ale!
Burmistrz Włodzimierz Ptasznik odrzucił propozycję
budowy przez PKP podziemnego przejścia dla pieszych.
W efekcie zostaną tu szlabany dla wszystkich
– pieszych i pojazdów


  2011-08-10  

Z komentarzami zapraszamy na forum
Wróć   Góra strony
103165739



REDAKCJA:
redakcja@kurier-ilawski.pl


Zaproszenia: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
ogloszenia@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl






Pierwsza strona | INFORMACJE | Opinie | Kurier Zdrowia i Urody | Papierosy | CENNIK MODUŁOWY | Ogłoszenia drobne | Ogłoszenia modułowe
Stopka | Wyszukiwarka | FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2024 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.